Lokalplanområdet er omfattet af kommuneplanramme K04.B15.
Lokalplanområdet er omfattet af kommuneplanramme K04.B15.
Kommuneplanen
Kommuneplanen indeholder både en række generelle retningslinjer for kommunens udvikling samt en række specifikke bestemmelser om de enkelte områder i form af kommuneplanrammer. Lokalplanen er ikke i overensstemmelse med kommuneplanen. Derfor er der udarbejdet et kommuneplantillæg nr. 17 til Kalundborg Kommuneplan 2021- 2032 for etageboliger nord for Holbækvej, som sikrer, at der er overensstemmelse mellem lokalplan og kommuneplan.
Lokalplan 602 er omfattet af kommuneplanens rammeområde K04.B14 og K04.B15 - Kalundborg nord-øst.
Lokalplan 602 er ikke i overensstemmelse med rammebestemmelserne for K04.B15, idet der planlægges for en højere bebyggelsesprocent på ca. 53, mens kommuneplanrammen kun giver mulighed for en bebyggelsesprocent på 30.
Derudover er lokalplan 602 ikke i overensstemmelse med de bebyggelsesregulerende bestemmelser for kommuneplanramme K04.B15 om den maksimale bygningshøjde, hvor der er mulighed for bebyggelse op til 3 etager i en højde op til 11,5 m, mens lokalplanen giver mulighed for bebyggelse op til 12,5 m.
Derfor er der udarbejdet et kommuneplantillæg, som ændre de bebyggelsesregulerende bestemmelser vedr. bebyggelsesprocenten og bygningshøjden. Kommuneplantillægget har samme afgrænsning som lokalplanen fsv. angår kommuneplanramme K04.B15. Dette sikrer, at der er den nødvendige overensstemmelse mellem lokalplanen og kommuneplanen.
Rammeområde K04.B15 - Kalundborg nord-øst udlægger områdets generelle anvendelse til boligområde og den specifikke anvendelse til åben-lav boligbebyggelse, tæt-lav boligbebyggelse, etagebebyggelse op til 3 etager samt daginstitutioner og andre offentlige formål. hvilket lokalplan 602 er i overensstemmelse med.
Derudover har rammen fokus på flere specifikke emner for bebyggelse og anvendelser, som lokalplan 602 også er i overensstemmelse med, herunder:
- Områdets disponering og bebyggelse skal tage hensyn til de særlige landskabelige kvaliteter, terræn og naturbeskyttelse.
- Mindst 20% af området skal være større fælles friarealer.
- Væsentlig bevoksning skal så vidt mulig bevares.
- Det bør tilstræbes en sammenhæng til den eksisterende bebyggelse, bebyggelsesstruktur og nærliggende rekreative områder.
- Det skal sikres, at områdets beskyttede naturtyper ikke påvirkes direkte eller indirekte af ny bebyggelse. Alternativt skal der etableres erstatningsbiotoper.
- Naturtyperne bør integreres som grønne elementer i en sammenhængende grøn struktur i området.
- Naturtyperne bør også forbindes til omkringliggende rekreative områder for at fremme spredningsmuligheder for dyr og planter.
Kommuneplanens retningslinjer
Økologiske forbindelse og potentiel økologiske forbindelse
Dele af lokalplanområdet mod nord er udpeget i kommuneplanens retningslinje som økologiske forbindelse og potentiel økologiske forbindelse. Spredningsmuligheder for dyr og planter skal derfor opretholdes og fremmes jf. retningslinje 4.9.12, og der kan ikke byudvikles jf. retningslinje 4.9.13, hvis dyr og planters spredningsmuligheder forringes.
Lokalplanen øger beplantningen i området, hvor der tidligere alene har været markområde. Der sikres med lokalplanen eksisterende beplantning omkring lokalplanområdets afgrænsning, samt tilførsel af mere ny beplantning omkring det øvrige af lokalplanområdet. Der sikres også ny beplantning i lokalplanens område med egnskarakteristiske og hjemmehørende arter.
Trods byudviklingen i området vurderes det, at den øgede beplantning med planlægningen dermed vil kunne opretholde og tilmed forbedre og øge mulighederne for dyr og planters spredningsmuligheder, hvilket er indeholdt i retningslinje 4.9.14, hvor der står, at der i økologiske forbindelser skal skabes nye naturarealer, der kan forbedre dyr og planters spredning og frie bevægelse i de eksisterende naturområder. Det vurderes derved at planlægningen er i overensstemmelse med kommuneplanens retningslinje for økologiske- og potentielle økologiske forbindelser.
Der findes udpegede økologiske forbindelser og potentiel økologiske forbindelser i lokalplanens nordlige område.
Der findes udpegede økologiske forbindelser og potentiel økologiske forbindelser i lokalplanens nordlige område.
Kystnærhedszonen
Af planlovens § 5 b fremgår, at der i kystnærhedszonen kun må planlægges for anlæg i landzone, hvis der er en særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse for kystnær lokalisering. Endvidere gælder, at offentlighedens adgang til kysten skal sikres og udbygges.
Ifølge planlovens § 16 stk. 4 og kommuneplanens retningslinje 4.7.4 skal der for bebyggelse og anlæg i kystnærhedszonen, oplyses om den visuelle påvirkning af omgivelserne, og der skal ved bygningshøjder over 8,5 m anføres en begrundelse for den større højde. Herudover skal redegørelsen omfatte eventuelle andre forhold, der er væsentlige for varetagelse af natur- og friluftsmæssige interesser.
Lokalplanområdet ligger indenfor kystnærhedszonen, og derfor skal det vurderes, om området vil have en visuel påvirkning af kystlandskabet.
Planområdet er beliggende ca. 1,1 km fra kysten og er placeret bag eksisterende bebyggelser. Der planlægges for et nyt boligområde som ligger i tilknytning til- og bagved den eksisterende byzone og bymæssige bebyggelse, så den åbne kyststrækning og kysten generelt ikke påvirkes af planlægningen. Det kommende boligområde er en udvidelse af Kalundborg by i retning væk fra kysten. Boligområdet kobler sig på eksisterende infrastruktur og sikrer, at områdets naturtyper integreres som grønne elementer i en sammenhængende grøn struktur i området.
Områdets bebyggelser tilpasses så vidt muligt landskabets naturlige terræn, og der planlægges ikke for bebyggelse med en højde over 12,5 m.
Lokalplanområdet er allerede udlagt i kommuneplanen til boligområde med op til 3 etager, hvorfor det er en øget mulighed på 1 meter fra 11,5 meter til 12,5 meter, som kommuneplantillægget giver mulighed for.
Da bebyggelsen vil være placeret bag eksisterende bebyggelse i Kalundborg vil den nye byudvikling set fra kysten opleves som en videreførsel af Kalundborg, og det vurderes desuden at bebyggelsen ikke afviger væsentligt i højde eller volumenen set fra kysten.
Det eksisterende bymiljø skærmer for lokalplanområdet i retning mod kysten, og den relativt store afstand til kysten gør yderligere, at lokalplanområdet ikke vil få visuel indvirkning på kystlandskabet. Samlet vurderes lokalplanens virkeliggørelse derfor ikke at have nogen indvirkning på kystlandskabet og der er dermed overensstemmelse med kommuneplanens udpegning til kystnærhedszone.
Terræn og afstand mellem lokalplanområdet og kysten.
Terræn og afstand mellem lokalplanområdet og kysten.
Gældende lokalplan
Lokalplanområdet er omfattet af 'lokalplan 521 for et bolig- og kolonihaveområde ved Holbækvej' for den sydligste del.
Den eksisterende lokalplan 521 ophæves for den del, som er omfattet af nærværende lokalplan, i forbindelse med byrådets endelige godkendelse af nærværende Lokalplan 602.
Gældende lokalplaner ved tidspunktet for lokalplanens vedtagelse.
Gældende lokalplaner ved tidspunktet for lokalplanens vedtagelse.
Regnvandshåndtering
I forbindelse med udarbejdelse af lokalplan 602 er der udarbejdet en indledende plan for regnvandshåndtering for området. Denne har til formål at sikre håndteringen af service- og skybrudsregn indenfor området. Dertil skal regnvandshåndteringsplanen være med til at sikre, at risikoen for oversvømmelser ikke øges i eller omkring området i forbindelse med realiseringen af lokalplanen. Vandhåndteringsplanen er udarbejdet i dialog med Kalundborg Kommune og Kalundborg Forsyning.
Der er foretaget en screening af projektområdet for at undersøge de eksisterende bindinger. Jordbunden er bestående af moræneler med en forventet hydraulisk ledningsevne på 10-6 til 10-8 m/s, hvormed området ikke forventes nedsivningsegnet. På denne baggrund er der set bort for løsninger med nedsivning.
Kalundborg Kommune og Kalundborg Forsyning har fastlagt, at projektområdet skal kunne håndtere en gentagelsesperiode på 5 år ved hverdagsregn med en udledning på 144 l/s/ha svarende til 93 l/s ved 50 % befæstelse for projektområdet. Da befæstelsesgraden for projektområdet forventes at være ca. 56 % og dermed højere end den 50 %, vil det blive nødvendigt at forsinke regnvandet på lokalplanens område før udledning. Det nødvendige bassinvolumen er beregnet til 52 m³. I SCALGO er eksempler på bassiner til ren forsinkelse indtegnet, som ses på kortbilag 2 Administrationskort.
Derudover har Kalundborg Kommune og Kalundborg Forsyning oplyst, at det ikke vil blive nødvendigt at rense regnvandet før udledning.
I dag optræder en større lavning i projektområdet, som afvander mod øst til naboarealet. Dette har Kalundborg Kommune oplyst, at der ikke vil være mulighed for fremadrettet. I stedet skal regnvandet for en gentagelsesperiode på 100 år tilbageholdes tilsvarende i 2025, hvilket i alt svarer til et volumen på 119 m³.
Til håndtering af ekstremregn er der via SCALGO vist eksempler på håndteringen ved at der er optegnet sænkede flader i vejarealerne, hvor der planlægges at etablere bump som afgrænsning. Derudover er bassiner udvidet for at opnå mere volumen til ekstremregn. Det vil være muligt at skabe en grøn kile igennem projektområdet og dermed lede regnvandet væk fra bygningerne. Derudover bør man være opmærksom på ikke af afbryde strømningsvejen fra naboarealerne i syd, når der projekteres konkret for lokalplanområdet.
Forsyning
Spildevand
I Kalundborg Kommunes spildevandsplan er lokalplanområdet ukloakeret og planlagt til separat kloakering. Det betyder, at spildevand og overfladevand skal løbe i hver sin ledning. I den seneste spildevandsplan fremgår et større kloakopland, som dækker mere areal end hele lokalplanområdet.
Lokalplanen er i overensstemmelse med spildevandsplanen.
Varmeforsyning
Området planlægges udlagt til kollektiv opvarmning i form af fjernvarme fra Kalundborg Forsyning. Alternativt vil området blive udlagt til individuel opvarmning.
Vandforsyning
Vandforsyningen af lokalplanområdet vil finde sted fra Kalundborg vandforsyning.
Renovation
Af hensyn til fremkommeligheden i området skal køreveje for renovationsbiler og vendepladser indrettes efter reglerne i Kalundborg Kommunes Regulativ for husholdningsaffald/Regulativ for erhvervsaffald, som kan læses på Kalundborg Kommunes hjemmeside www.kalundborg.dk.
Af hensyn til arbejdsmiljøet skal transportvejene mellem afhentningssted og renovationsbilerne leve op til kravene i Kalundborg Kommunes Regulativ for husholdningsaffald/Regulativ for erhvervsaffald.
Udformningen af adgangsforholdene skal godkendes af kommunen og renovatøren.
Drikkevandsinteresser
Hele lokalplanområdet ligger inden for område med drikkevandsinteresser (OD).
Der er ikke særlige drikkevandsinteresser (OSD), boringsnære beskyttelsesområder (BNBO), indvindingsopland til vandværk, grundvandsdannende opland, nitratfølsomme indvindingsområder (NFI) inden for lokalplanområdet.
Vandløb
Det nærmeste beskyttede vandløb ligger mere end 1 km væk og er ikke hydraulisk forbundet til projektområdet. Overfladevandet ledes til offentlig kloak, hvor det skal overholde miljøkvalitetskravene. Derfor vurderes påvirkningen af stoffer ikke som relevant i forhold til vandløb og kystvande, da dette håndteres af anden lovgivning.
Miljøforhold
Støj
I forbindelse med udarbejdelse af lokalplanen er der udført beregning af støj fra vejtrafik, samt virksomhedsstøj fra dagligvarebutikken (MENY). De beregnede støjniveauer på facader og på udendørs opholdsarealer er holdt op mod Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj fra vejtrafik og ekstern støj. Beregninger viser, at Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier til vejtrafikstøj for boliger kan overholdes på hele lokalplanområdet, både på udendørs opholdsarealer og facader uden foranstaltninger.
Til beregningen af den eksterne støj fra dagligvarebutikken (MENY), er der udvalgt 5 beregningspunkter, der repræsenterer de mest støjbelastede punkter ved de kommende boliger. Beregninger viser, at Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier til ekstern støj fra virksomheder er overholdt på hele lokalplanområdet, både på udendørs opholdsarealer og facader.
Trafik
I forbindelse med udarbejdelse af lokalplanen er der også udført beregninger af trafikken. Notatet slår fast, at den øgede trafikbelastning fortsat vil kunne afvikles tilfredsstillende i 2035 i krydset Nørre Alle/Lupinvej. Kølængden vil ikke blokere for adgangen til dagligvarebutikken Meny. Overkørslerne vurderes desuden at kunne etableres trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt med gennemførte fortov og oversigtsarealer, grundet den relativt lille trafik de skaber og den forventeligt lave hastighed på lokalplanområdet.
Natur
EU-naturbeskyttelsesområder
Der gælder særlige regler for internationale beskyttelsesområder – Natura 2000 områder, som består af EU-habitat- og fuglebeskyttelsesområder samt Ramsarområder.
Lokalplanområdet ligger ca. 2,7 km fra nærmeste internationale naturbeskyttelsesområde "Røsnæs, Røsnæs Rev og Kalundborg fjord" (Natura 2000-habitatområde).
Der er ingen Natura 2000-områder inden for lokalplanområdet, og det vurderes, at planen ikke påvirker Natura 2000-områder væsentligt på grund af afstanden og områdets fremtidige disponering.
Bilag IV-arter
Området anvendes ved tidspunktet for lokalplanens udarbejdelse som opdyrket mark. Indenfor området er der ikke registreret beskyttede bilag IV-arter. Området rummer ikke bygninger som kan være yngle- eller rasteområder for flagermus. Eksisterende træer mod vest og syd bevares og nye beplantninger kan fungere som ledelinjer for flagermus fremover.
Området rummer ikke søer og dermed ikke yngleområder for arter af padder. De nærmeste yngleområder for padder ligger knap 200 m fra lokalplanområdet mod vest. Området er vurderet som potentielle levesteder for Bilag IV-arterne stor vandsalamander og spidssnudet frø.
Derudover bliver der etableret et nyt vådområde 30 m øst for lokalplanområdets placering som erstatningsnatur til et andet projekt i nærområdet. Der skal derfor opsættes paddehegn omkring lokalplanområdet i anlægsfasen.
Med lokalplanen defineres generelt en grøn karakter, hvor områdets grønne friarealer vil fremstå som beplantede arealer. Beplantningen skal være egnstypiske og hjemmehørende arter. Med lokalplanområdets disponering vurderes det derfor samlet, at det nuværende naturindhold og spredningsmuligheder for dyr og planter kan opretholdes og tilmed forbedres.
På baggrund af ovenstående vurderes det, at lokalplanen ikke vil påvirke internationale naturbeskyttelsesinteresser og at anlægsarbejdet ikke vil forstyrre arterne væsentligt.
Servitutter
Ejere og bygherrer må selv sikre sig overblik over tinglyste servitutter, der har betydning for bygge- og anlægsarbejder.
Ved udarbejdelsen af lokalplanen er registreret flg. tinglyste servitutter, som kan have betydning for bygge- og anlægsarbejde inden for lokalplanområdet.
Kalundborg Kommune gør opmærksom på, at man ikke påtager sig ansvaret for eventuelle fejl og mangler.
På matr. nr. 11ad, Kåstrup, Kalundborg Jorder er tinglyst følgende servitutter:
25.03.1936-3292-22 |
Dok. om byggelinjer mv., vedr. 11AN |
08.07.1964-4628-22 |
Dok. om færdselsret mv. |
15.12.1964-8560-22 |
Dok. om forsynings-/afløbsledninger mv. |
02.09.1987-3975-22 |
Dok. om forsynings-/afløbsledninger mv. |
03.07.1998-11615-22 |
Lokalplan nr. 5.2-1 |
06.06.2006-10146-22 |
Dok. om forsynings-/afløbsledninger mv. Ikke til hinder for prioritering. |
22.03.2022-013753112 |
Servitut om vej og færdsel |
Ingen af ovenstående servitutter er til hinder for lokalplanens realisering. Privatretlige byggeservitutter og andre tilstandsservitutter, der er uforenelige med lokalplan, fortrænges af lokalplanen i henhold til planlovens § 18. Under lokalplanens § 10 opremses de servitutter, der aflyses i forbindelse med lokalplanens endelige vedtagelse i henhold til planlovens § 15, stk. 2, nr. 16.