Lokalplanens sammenhæng med anden planlægning

Kommuneplanen

Lokalplanområdet er beliggende indenfor kommuneplanens rammeområde G1.B15, som udlægger området som boligområde – udviklingsområde til åben-lav bebyggelse.

En mindre del af lokalplanområdet ca. 5.000 m2 har tidligere været inddraget i kommuneplanens rammeområde G1.R02 – rekreativt område, som kan anvendes til grønt område og mindre fritidsanlæg.

Lokalplanen ligger inden for kommuneplanens rammeområde G1.B15.

Lokalplanen er ikke i overensstemmelse med rammebestemmelserne, idet eksisterende Lokalplan nr. 567 udlægger området til parcelhuse (åben-lav)

Derfor er der udarbejdet et kommuneplantillæg som sikrer, at der er den nødvendige overensstemmelse mellem lokalplanen og kommuneplanen. Med kommuneplantillæg nr. 18 ændres anvendelsen fra åben-lav til tæt-lav boligbebyggelse.

Kommuneplantillægget omfatter det samme område som lokalplanen, dog indgår ejendommen Slagelsevej 2, Gørlev (matr. Nr 5co, Gørlev By) et eksisterende parcelhus ikke i kommuneplantillægget.

Der har i overensstemmelse med planlovens §23c været indkaldt ideer og forslag, med henblik på at udarbejde tillæg til Kalundborg Kommuneplan 2021-2032, som ændrer anvendelsen til tæt-lav bebyggelse. Vejdirektoratet bemærkede, at en del af området vil blive påvirket af støj fra Gørlev Landevej.

Kommuneplantillæg nr. 18 er offentliggjort samtidig med lokalplanen.

Gældende lokalplan nr. 567  

Ejendommen Florvænget 1, Gørlev, matr. nr. 5df, og del af 3cg Gørlev By er omfattet af eksisterende Lokalplan nr. 567 for et boligområde ved Florvænget, Gørlev. Den eksisterende lokalplan nr. 567 ophæves for det område, som bliver omfattet af denne lokalplan ved kommunalbestyrelsens endelige vedtagelse. 

Kystnærhedszonen

Kystnærhedszonen er beliggende mellem Jammerland Bugt og arealet vest for Gørlev Landevej og berører derfor ikke nærværende lokalplan.

Kulturmiljø                     

Lokalplanens område er i Kalundborg Kommuneplan 2021-2032 udpeget som et kulturhistorisk bevaringsområde, hvor der skal tages hensyn til kirkeomgivelserne af Gørlev kirke, jf. kommuneplanens retningslinje nr. 6.9 og 6.10. Da det omkringliggende område mod nord er afgrænset af Gørlev bymidte (med bygninger op til 2 ½ etage) og mod syd af et eksisterende boligområde, vurderes den nye boligbebyggelse ikke at ville forringe oplevelsen af Gørlev Kirke. 

Museumsloven

Ved påbegyndelse af bygge- og anlægsarbejder i lokalplanområdet kan bygherren eller den, for hvis regning et jordarbejde udføres, i henhold til Museumslovens § 25 anmode det lokalt ansvarlige museum om at tage stilling til, hvorvidt arbejdet vil berøre væsentlige fortidsminder. Museet skal herpå inden for en frist på 4 uger komme med en udtalelse, der eventuelt vil blive baseret på en arkæologisk forundersøgelse.

Det lokalt ansvarlige museum: Museum Vestsjælland, Arkæologisk afdeling: plan@vestmuseum.dk. (www.vestmuseum.dk)

Bygherre har fra Museum Vestsjælland indhentet en arkæologisk § 25 udtalelse. Museet har udtalt, at da veje og bebyggelse sker på areal, der har deponeret jord, og at der opereres med afledning af regnvand i LAR-grøfter, vurderes det, at anlægsarbejdet stort set kan gennemføres, uden der bliver gravet ned under de dækkende jordlag.

Gældende regler og vejledninger kan findes på Slots- og Kulturstyrelsens hjemmeside www.slks.dk.

Tryghed og sikkerhed

Områdets boligveje og den øst-vestgående stamvej er forsynet med fortove og belyses med parkarmaturer. Det nye tæt-lave boligområde vil derfor opleves som et sikkert og trygt sted at færdes i forhold til at mindske kriminalitet i de mørke timer.

Naturbeskyttelsesinteresser                

Lokalplanområdet er bevokset med selvsåede pile- og poppeltræer. Dette mindre skovområde fungerer d.d. som en økologisk forbindelse og udgør en skovkorridor, hvilket vild med vilje beplantning ikke kan kompensere for.

Ifølge Kalundborgs retningslinjer inden for naturbeskyttelse (se Naturbeskyttelse – punkt 4.9.13) må der ikke ske byudvikling eller anlægges veje, hvis dyr og planters spredningsmuligheder forringes i økologiske forbindelser. Er det ikke muligt at placere projektet uden for økologiske forbindelser, skal der indtænkes anlæg som faunapassager og/eller erstatningsbiotoper i projektet for at sikre dyr og planters spredningsmuligheder.

Projektets placering falder også under ”Potentielle naturområder” (se Naturbeskyttelse – punkt 4.9.11 og 4.9.10). Inden for potentielle naturområder skal der skabes forbedringer i de eksisterede og nye naturarealer, som kan forbedre dyr og planters spredning og frie bevægelse.

I tråd med den eksisterende lokalplan for området, er det afgørende at der bevares (og udbygges) et sammenhængende beplantningsbælte langs grænsen til ejendommene på Korsbækvej. Beplantningsbæltet skal have en bredde på mindst 5 meter og skal bestå af hjemmehørende arter. Beplantningsbæltet skal agere ledelinje for flagermus, og udgør samtidigt en grøn korridor/skovbælte.

For at sikre at denne grønne korridor er forbundet med det grønne område på den modsatte side af den kommende udbygning (bevaring af den økologisk forbindelse mellem de to områder), skal der på tværs af grunden, for eksempel som afslutning på det grønne område til forsinkelsesbassin, etableres et bælte af træer som kan binde de to områder sammen. 

Miljøforhold

Jordforurening

Dele af lokalplanområdet er i 1999 og 2004 undersøgt for jordforurening.

I 1999 er der i en enkelt prøve, udtaget 1,7 meter under terræn i den nordlige del af lokalplanområdet, påvist indhold af total kulbrinter identificeret som tjære i koncentrationer 3.300 mg/kg, hvilket svarer til klasse 4 jord (mest forurenet). I de øvrige analyserede jordprøver er der ikke påvist indhold af tungmetaller, pesticider eller olieprodukter.

I 2004 er der udført 3 analyser for indhold af olieprodukter og 2 analyser for indhold af tjærestoffer (PAH). Ved analyserne blev påvist indhold af olie identificeret som højtkogende i en af de analyserede jordprøver. Indholdet overskred dog ikke Miljøstyrelsens jordkvalitetskriterium.

Som en konsekvens heraf blev ejendommen Florvænget 1 i Gørlev på daværende tidspunkt ikke kortlagt som forurenet af Region Sjælland (V2 kortlagt).

Region Sjælland har i marts 2021 truffet en ny afgørelse, som har afsæt i gennemgang af blandt andet ortofoto produceret i 1999. Her ses at mindre dele af Florvænget 1 beliggende nordøstligt på ejendommen har været anvendt til kalkslambassiner til Gørlev Sukkerfabrik.


Områder med V1 forurenet jord

Skønsmæssigt ca. 20 boliger, overvejende placeret i de 2 boliggrupper beliggende nord for den planlagte stamvej kan være berørt af mulig jordforurening.

Anlægsarbejde på arealer der kan være berørt af jordforurening vil blive håndteret i overensstemmelse med: ”Vejledning i håndtering af forurenet jord på Sjælland”.
(Region Sjælland)

Trafikstøj

Vejdirektoratet har fremført, at dele af det vestlige lokalplanområde er påvirket af støj over 58 db. Det fremgår endvidere, at store dele af området er påvirket af støj mellem 53-58 db.

Vejdirektoratet oplyser endvidere, at der på den baggrund skal  udarbejdes en støjredegørelse for planområdet med trafiktal for Gørlev Landevej, som er fremskrevet med 10 år.

VVM

Projektet er ikke omfattet af kravet om en VVM-redegørelse jf. VVM-bekendtgørelsen.

Forsyning

Spildevand

Florvænget er omfattet af Spildevandsplan for Kalundborg Forsyning 2017-2027. Når et område skal byggemodnes gælder derfor de i spildevandsplanen fastsatte: ”Principper for kloakering ved byggemodning”.

KALFOR har optaget en separatkloakering af Florvænget i Investeringsoversigten frem til 2027.

Regnvand

I spildevandsplanen opfordres der til, at der anvendes rekreative løsninger for afledning af regnvand. Den nye rækkehusbebyggelse er derfor i planlægningen baseret på en såkaldt LAR-løsning (Lokal Afledning af Regnvand) med åbne grøfter som alle leder til det projekterede regnvandsbassin mod vest.

Det forudsættes, at der kan laves en aftale mellem bygherre og Kalundborg Forsyning, sådan at overløb/overfladevand fra områdets LAR-grøfter ledes via nedsivningsbassin til regnvandsbassin tilhørende KALFOR. Dette kræver en udledningstilladelse fra Kalundborg Kommune. Der skal meddeles en nedsivningstilladelse til regnvandshåndtering efter miljøbeskyttelsesloven.  Det skal oplyses, at en nedsivningstilladelse efter Miljøbeskyttelseslovens §19,  til enhver tid og uden erstatning kan ændres eller tilbagekaldes via § 20, hvis nedsivningsløsningen ikke fungerer efter hensigten. Løsningerne til håndtering af regn- og spildevand skal driftes og vedligeholdes af jordejerne af lokalplanområdert eller indtil der oprettes en fælles grundejerforening/regnvandslaug, som kan overtage opgaven.

Der skal etableres en støjvold mod vest. Støjvolden er placeret umiddelbart op til det eksisterende regnvandsbassin tilhørende KALFOR. Dette med afsæt i at dette regnvandsbassin er af en mere teknisk karakter.

Herfra ledes eventuelt overløb til det nærmeste vandløb, som vil være det rørlagte vandløb Rye vandløb (se vedhæftede kort), hvorefter det vil ende i henholdsvis Helsinge Pumpekanal, Helsinge Å og Nedre Halleby Å. som har udløb i Jammerland Bugt. Det skal i forbindelse med projekteringen dokumenteres ved supplerende jordbundsanalyser, at jordbunden er egnet til nedsivning – samt at en LAR-løsning derved kan overholde den i spildevandsplanen fastsatte tilladelige afløbskoefficient på 30%.


Placering af Rye Vandløb

Vandforsyning

Vandforsyningen af lokalplanområdet vil finde sted fra Gørlev Vandværk.

Varmeforsyning

Lokalplanområdet er ikke omfattet af Kalundborg kommunes Strategiske Energiplan 2035 fra 2018. Lokalplanområdet forventes udlagt til individuel varmeforsyning ved efterfølgende gennemførelse af projektforslag efter varmeforsyningslovens bestemmelser.

Renovation

Af hensyn til fremkommeligheden i området skal køreveje for renovationsbiler og vendepladser indrettes efter reglerne i Kalundborg Kommunes Regulativ for husholdningsaffald/Regulativ for erhvervsaffald, som kan læses på Kalundborg Kommunes hjemmeside www.kalundborg.dk.

Af hensyn til arbejdsmiljøet skal transportvejene mellem afhentningssted og renovationsbilerne leve op til kravene i Kalundborg Kommunes Regulativ for husholdningsaffald/Regulativ for erhvervsaffald.

Udformningen af adgangsforholdene skal godkendes af kommunen og renovatøren.

Servitutter                 

Ved udarbejdelsen af lokalplanen er registreret flg. tinglyste servitutter, som kan have betydning for bygge- og anlægsarbejde inden for lokalplanområdet.

Kalundborg Kommune gør opmærksom på, at man ikke påtager sig ansvaret for eventuelle fejl og mangler i oversigten

På matr. nr. 5df, Gørlev By er tinglyst følgende servitutter:

6.07.1914: dokument om brønd mv.

04.04.1953: dokument om koblingsstation mv.

20.03.1975: dokument om højspænding mv.

22.11.2012: dokument om bassinanlæg og vejret mv.

På matr. nr. 5co, Gørlev By er tinglyst følgende servitutter:

20.03.1972: dokument om højspænding mv.

På matr. nr. 3cg, Gørlev By er tinglyst følgende servitutter:

31.03.1887: dokument om overenskomst om passage til søparterne

27.06.1959: dokument om vandforsyning mv.

27.06.1959: dokument om højbegrænsning mv.

23.09.1969: dokument om adgangsbegrænsning mv.

04.11.1969: dokument om hegn- og hegnsmur mv.

9.11.1974: dokument om forsyning- og afløbsledninger mv.

30.10.1975: dokument om byggelinjer mv.

20.11.1979: dokument om højspænding mv.

10.02.1982: dokument om oversigtsforhold mv.

06.02.1991: dokument om forsyning- og afløbsledninger mv.

22.11.2012: dokument om bassinanlæg og vejret mv.

Ingen af ovenstående servitutter er til hinder for lokalplanens realisering.

Privatretlige byggeservitutter og andre tilstandsservitutter, der er uforenelige med lokalplan, fortrænges af lokalplanen i henhold til planlovens § 18.